Snežný vetrán- Ratrac
25. 03. 2015 20:24, Bazala Marián, 2 komentáreKde kto si len tak povie, nafotí ratrac, niečo napíše a zhrabne honorár. No len si to skúste!
Pri fotení fotiek k tomuto článku som najazdil 6x Nitra- Chopok 360km = 2160km. Ale poďme pekne po poriadku.
Po prvý krát som sa vybral fotiť na Chopok 10.12. ratrac tam ešte nebol, bola tam len dračica.
Druhý krát som si vybehol hore 17.12. To sa zas nejako nepodarilo ratracu vyliezť hore ľadovým kopcom hoci som to mal sľúbené.
Do tretice všetko dobré. 23.12. som nafotil už niekoľko fotiek, ale chýbal tam sneh, nebolo to to pravé.
Po štvrtý krát malo všetko klapnúť 3.1.
Bolo slnečno, ale fúkalo. Lanovky z Juhu na Sever nepremávali, tak som nemohol prejsť na druhú stranu. Škoda.
Piaty krát ma skoro porazilo, miesto snehu samý ľad a hmla,
zas z toho nič nebolo.
Už ma skoro roztrhlo, ale nakoniec po šiesty krát sa to podarilo 1.2.
Sadlo všetko a konečne som ratrac nafotil tak ako som si to predstavoval.
Pekne so snehom a slnkom.
Najazdil som 2106 km za lístky dal asi 150€, stačí??? A honorár? Tak ten nestačí ani na telefonáty spojené s týmto článkom. Nevadí pozrite si niekoľko fotiek z renovácie.
A teraz článok z marcového čísla časopisu Veteran.sk.
TRAC MASTER
Snežný veterán
Text: David Olafský
Foto: Marián Bazala
Keď sme pred dvomi rokmi uverejnili článok o unikátnom snežnom pásovom vozidle, zaparkované na severnej strane Nízkych Tatier, málokto tušili čo tým spôsobíme. Išlo o švédsky stroj Trac master a jeho stručnú históriu sme uverejnili vo februárovom čísle Veterán.sk v roku 2013. Pripomeňme, že snežné vozidlo, ktoré bolo pridelené Horskej službe Nízke Tatry - sever v roku 1974, slúžilo na prevoz záchranárov na vzdialené miesta zásahu a samozrejme na transport zranených, ktorí museli byť transportovaní v ležiacej polohe. V bežných pracovných výjazdov na svahoch Chopka sa stroj veľmi osvedčil. Okrem záchranárov k akciám pomáhal aj pri prevoze materiálu. Keď stroj po rokoch a príchode novej techniky bol vyradený z prevádzky, niekoľko nadšencov začalo využívať možnosti tohto snežného pásového vozidla na dopravu materiálu a tovaru pre reštauračné zariadenie na Priehybe v stredisku Jasná Nízke Tatry. Fotografie uverejnené v predchádzajúcom článku zachytávajú vozidlo v stave ktorý by veteránisti označili ako „predrenovačný". Impulzo k obnoveniu jeho stavu dal fotograf a náruživý lyžiar pán Marián Bazala. Pri každej návšteve Chopka, ako veteránistu a amatérskeho renovátora, hneval stav ratraka. Neustále provokoval pána Petra Garaja kedy ten unikát preberie k novému životu a dá mu nový šat. Zlom nastal v lete, keď Marián Bazala vyšiel na svojom Triumphe TR 3 až do nadmorskej výšky 1342 m, kde v zime kraľuje starý ratrak.
To Petra zdravo naštartovalo a pustil sa spolu s kamarátmi do renovácie. Celé minulé leto sa brúsilo, gitovalo, striekalo. Na jeseň vyšiel z garáže ligotavý krásavec. Ak pôjdete na severnú stranu Chopka, tak pri bufete na Priehybe uvidíte jedno z najstarších funkčných snežných pásových vozidiel v Európe. Na renovácii pracovali okrem Petra Garaja pracovníci strediska Otupné, Michal Tichák a Juraj Settey. A záchranársky vlčiak.
Na záver doplňme, že ide o model ST-4B, ktorý sa vyrábal od roku 1967 do roku 1979. Za ten čas sa ich spolu vyrobilo 495 ks. Podľa čísla podvozku (1614) vozidlo na Chopku bolo vyrobené v roku 1972. Snežné vozidlo má 1,6 litrový vzduchom chladený motor Volkswagen a štvorstupňovú prevodovku s variatorom.
Diskusia k článku
pridať komentárDátum: 30. 3. 2015 o 8:25
Dátum: 25. 3. 2015 o 21:40