Brno Revival Akcia roka 2017
22. 07. 2017 13:01, Bazala Marián, 10 komentárovZávodné špeciály sa po 50 rokoch vrátili na Brněnské výstaviště.
Na trati dlhej 1400 metrov sa predstavilo skoro 200 historických formulí, cestovných pretekárskych automobilov, motocyklov a sajdkár. A veru bolo sa na čo pozerať. Pražsé a Brnenské technické múzeum vytiahli svoje exponáty, z Mladej Boleslavy prišla aj Škodovka. Tá si doniesla z múzea užasné a vzácne stroje. Škodu 130 LR po Johny Hauglandovi,
originálne okruhové Škody 130 RS
a hlavne raritný spider Škoda 1100 s motorom OHC z oku 1957.
O tomto stroji som veľa čítal a mohol nad ním len slintať v ich firemnom múzeu. Teraz tento vzácny exponát- červená placka ožila, zaburácala a jazdila po trati. Chvályhodný čin od Mladoboleslavských.
A Kto jazdil na 130kach? No predsa továrenský jazdec Bretislav Enge starší, majster Európy.
Čo chcete viac? A to je len predkrm.
Po trati jazdili aj závodné Bugatti.
Vidieť dvoch bláznov z Rakúska ako tiahlu zatáčku jazdia bok po boku a šmykom to až zamrazilo.
Bugattky sú vzácne a veru šestica jazdcov na devädesiatročných Bugattkách dobre vyhnala sadze z výfukov. Chlpy na tele sa mi ale postavili, keď vedľa mňa preleteli dva monoposty Tatra T607/2.
Tieto stroje boli postavené v roku 1953 podľa predpisov vtedajšej formule 1. Z týchto unikátov sa zachovali 3 ks. Usporiadateľom sa podarilo dostať na trať dva stroje, a to bola pecka. Hukot 8valcového motora Tatra bez tlmiča skoro zhodil strechy z pavilónov.
Starý pardálové za volantami sa neulievali a jazdili ako za mladých čias. Jednu Tatru sedlal kamarát Milan Zetek z Kladna.
On má doma aj Škoda buginu. Čistý blázon so zamastenými rukami. Bežne jazdi na Škode Favorit a v dielni má skvosty za 300 000€.
Nikdy som nevidel v jazde viac Formulí F3 z rokov 1964-1965 a tu sa okolo krásnych dobových budov na Výstavišti zrazu vyrojilo na trať skoro 10 strojov.
Síce mechanici mali problém natlačiť starších a hlavne viac kilových jazdcov do úzkych kokpitov, ale nejako ich tam nasypali. V nepohodlnej ležiacej polohe vyrazili na trať.
Tu sa im zatmelo pred očami a pridali plyn a vrátili sa do mladosti.
Formule F3 mali poväčšine motor Wartburg vyladený na maximum. Boli to stroje doma stavané. Niektoré boli prekrásne detailne vypracované.
Bola to zlatá doba Československého motoristického športu. Tieto stroje leteli niekoľko milimetrov nad traťou niekedy aj leteli.
Ich vysoko vytočené motory jačali inak ako 8valcové Tatry, ale zážitok to bol fantastický. A komu to nestačilo, vyrazili na trať cestovné pretekárske stroje. Tým kraľovali Alfy Romeo GTA Junior.
Niekedy odpadol výfuk, ale nevadí ide sa dalej.
Nepíšem nič, len som slintal. Akoby som videl Mariána Rajnohu pred 30 rokmi...
Škodovky mali samostatnú jazdu.
Škody 130 mali krásny zvuk.
Originálnemu relyovému špeciálu po Johny Hauglandovi síce lepšie sedí šotolina, ale vzácny stroj nepohrdol ani Brnenským asfaltom a veru ho papal pekne rýchlo.
A zrazu z depa vyrazil na trať jeden zo zlatých klincov programu Škoda spider 1100.
Text z knižky Premiery nadšený viem už naspamäť a včul toto vrcholné dielo motorárov z Boleslavy ožilo a vyrazilo na trať. Myslel som podľa fotiek, že stroj je väčší, ale to je len také malé rýchle prdítko. Zadnú nápravu to má šmajdavku, klasika starých škodoviek, tak to niekedy bolo divné.
Po zahriatí motora jazdec prišliapol na plyn a začal prízemný let ako pred 50 rokmi. Toto sa Boleslavákom a Brňákom podarilo.
Autá máme za nami a teraz vyrazili starí pardlavové na motorkách a sajdkách. Tí to zobrali pekne od podlahy.
Slovensko zastupoval najúspešnejší náš pretekár Peter Balaž, zaľahol za riaditká 70ročnej Jawičky Špecial 175. Pričupil sa ako Judy a lietal a lietal, naháňal jazdcov na silnejších strojoch.
Keď umíš tak umíš. Na druhú jazdu vytiahol svoju Jawu 250 s ktorou štartoval na Majstrovstvách sveta.
To boli teda prdy. Nielen Peter, ale aj všetci ostatní jazdili ako by to bol ich posledný pretek. Karel Kupka usporiadateľ, ktorý je za všetkým na Revivale dokonca v niektorých momentoch jazdil s Rudge Ulster z roku 1934 po dlažobných kockách na zadnom kolese.
Tam kde dlaždičky končili chytali všetci krč do pravej ruky ako pridávali na rovinke plný plyn. Už som myslel, že šialencom je koniec, ale nie, to vyšli na trať sidecari. Tieto stroje sú ťažko ovládateľné. Jazdci sa držali riaditiek, na rozdiel od spolujazdcov, ktorí predvádzali riadnu gymnastiku, aby vyvažovali silné stroje.
Na dlaždičkách nie aby ubrali, neubrali a vytrhávali kocky z dlažby. Tomu sa hovorí fanatici.
Hlavne tri dvojice na Ymahách sa odtrhli a jazdili ako by bojovali o titul majstra sveta!!
A bol koniec a rozprávky. Táto akcia s Brniakom sa podarila. Dobová architektúra brnenského výstaviska a k tomu staré rýchle a hlučné stroje!!
Bombová akcia. Lepšia voľba ako Brnenský Masarykov okruh. Už sa teším o rok, čo nového pre nás Kupka a kol. pripravia. Dúfam, že na štart sa postaví viac Slovákov. Musím vyprovokovať Mariána Rajnohu, aby svoju novú Alfu Romeo GTA Junior trochu prevetral na krásnej akcii.
Diskusia k článku
pridať komentárDátum: 21. 12. 2017 o 18:22
Dátum: 27. 7. 2017 o 13:19
Dátum: 26. 7. 2017 o 6:53
Dátum: 25. 7. 2017 o 17:00
Dátum: 25. 7. 2017 o 16:25
Dátum: 24. 7. 2017 o 22:08
Dátum: 24. 7. 2017 o 21:46
Dátum: 24. 7. 2017 o 19:43
V Brne bude lepšie. Hlavne, že tam zase budeš a všetko správne odfotíš.
Dátum: 24. 7. 2017 o 15:06
Dátum: 24. 7. 2017 o 14:51