Austin Healey 3000 -1-
09. 02. 2013 10:16, Bazala Marián, 1 komentárAko začať...
Keď som pred 18 rokmi začal predávať Daevoo, jedna začínajúca firma si u nás kúpila Daevoo Nexia. To bol môj prvý kontakt s Pištíkom. Odvtedy som sa ho nezbavil. Firma sa mu rozrastala, pravidelne u nás kupovali nejaké Daewoo, neskôr Chevrolety a Citroeny. Pri každej návšteve servisu som Pištíka zatiahol medzi mojich veteránov. Nech si tam si trochu poslintá pri pohľade a vôni mojich krásavcov.
Medzitým sme zostarli, Pištíkovi dorástli deti a keďže viac nemusel vrážať peniaze do nových bicyklov a hokejovej výstroje, riekol zázračnú vetu: ,,Aj ja budem vetránista.
Ak mi dáš vyskúšať Spitfaera, tak ho možno kúpim." Dokonca sme sa dohodli na cene 660 000 Sk. Pištík vyskúšal moju lásku - Spitfera pri Jazde pravidelnosti na kopci Baba pri Pezinku.
Potom ho ešte stokrát skúšal a skúšal, vždy ma obláznil.
Pomaly na ňom jazdil viac ako ja. Skúšal ho tak intenzívne, až mi vylágroval motor. Vtedy hrdo zahlásil: ,,Veď nebudem kupovať takýto vyšťavený Triumph. Potrebuje generálku, kúpim si niečo svoje, kašlem na tvojho Spitfaera." Takto sa mi odplatil za veľkorysé zapožičiavanie veterána. Nuž čo!
Jeden pondelok roku pána 2009 si len tak prifrčí: ,,V piatok ideme do Čiech pozrieť a kúpiť nejaký veterán." Ha-ha, pomyslel som si, myslíš, že veterán kúpiš len tak? Naivka. Potreboval som však zaniesť do Prahy motor na GO, tak som súhlasil.
,,Dobre, zisti, čo je v Čechách voľne na kúpu, urob itinerár, vybav to u kopcov a idem!" Mal som postarané o týždenný program.
V piatok skoro ráno som nabalil motor do Cheroletu Captiva. Smer Nová Paka, tam na nás čakajú 2 ks Morganov a ešte nejaké iné anglické potvory.
O deviatej stojíme v nemom úžase pred prvým Morganom.
Presnejšie, nie pred Morganom, ale pred kôpkou šrotu! Majiteľ nám tlačí karfioly do hlavy, aká to je skvelá kúpa, kecy, kecy.
Nie sme padnutí na hlavu, pozeráme ďalší Morgan, ale to je nejaký český zlepenec s motorom so vstrekovaním, to hádam nie, navyše, bez papierov. Zasa nič.
Ostatné autá, ktoré sme si obzerali, sú súce skôr do kovošrotu a nie na predaj. Nekupujeme nič.
Vyrážame na Prahu. Vedel som, že v Stodúlkach v múzeu je niekoľko áut na predaj, medzi nimi aj Austin Healey, ten bude náš!
Stojí len milión, berieme ho. Pri pozornej obhliadke zisťujeme, že dvere sa ťažko zatvárajú a objavili sme ďalších sto nedostatkov. Napokon nič nekúpime. Pozreli sme asi 5 ďalších áut, nič vhodné. Hurá, Pipkovi predsa nanútim Spitfaea. Sadáme, vyrážame, cieľ MGA Servis.
Tu sme našli niekoľko vhodných áut, tie však už mali majiteľov, alebo niečo iné bránilo tomu, aby sme sa v ten deň zbavili melóna.
Tam sme sa prvýkrát stretli so Zdenkom, nevediac, že počas niekoľkých nasledujúcich rokov budeme chodiť k nemu do Prahy ako na klavír.
Nuž čo, potrebujem ešte zaniesť motor k Pavlovi do Říčan do Triumph Servisu, tak ideme.
Tu objavujeme niekoľko Triumphov TR 4, TR 6, ale Zdeněk z MGA Servisu už natlačil Pištíkovi do hlavy kaleráby o Austine Healey, tak žiadny Triumph neberieme. Motor odovzdám a ponáhľame sa do Brna, máme dohovorenú poslednú prehliadku niekoľkých veteránov.
V poschodovom autosalóne nájdeme 35 krásavcov, ako 10 ks Ferrari, 3 ks MGA, 3 ks Jaguar E atď. Všetko na predaj. Mne by sa aj nejaké páčili, ale Pipka už máta v hlave Austin Healey.
900 km v prdeli, ale Pipko si urobil prehľad a zistil, že poriadne auto v takom stave, ako mám ja a moje Triumphy, len tak nezoženie. Nuž čo! Kvalita je kvalita a neplatí to len pre zlaté české ručičky. Po týždni volá Zdeněk - zoženiem a zrenovujem, čo len chcete, len nech to je anglické auto. Ťažké rozhodnutie, veriť neznámemu. Náš hrdina si napokon vyberá Austin Healey 3000.
Dobre, dohoda je cez telefón uzavretá, čakáme pol roka, stále nič. Vraj Austin Healey je nájdený a aj kúpený, teraz v New Yorku čaká na dopravu.
Že už cestuje, že je na colnici.
Takýmito a inými rozprávkami nás kŕmi nový pražský kamarát.
Január 2010
Hurá, je tu deň D, ide sa do Prahy pozrieť na Pipkov stroj. Pekne oholení sadáme o 5. ráno do Captivy a vyrážame smer Praha. Vtedy ešte netuším, že tento rituál sa bude opakovať pravidelne každé 3 mesiace a niekoľko rokov mi bude stovežatou Pipko kaziť vzácne soboty a nedele. O desiatej sme pred MGA servisom.
Zdeněk otvára svoje kráľovstvo a na nás čaká úbohý Austin, presnejšie to, čo z neho zostalo.
Keď som to hrdzavé rešeto zbadal, potešil som sa.
Tak, ty Bában, teraz ukáž, ako to spojazdníš! To nie je len tak, pokaziť mi Spitfaera a potom povedať - veď si ho nechaj! Toto rešeto je ešte v horšom stave ako ten prvý Morgan.
Zdeněk na rozdiel od nás srší optimizmom.
Dáme nový rám, novú kasňu, z tohto rešeta požijeme 20 percent a do roka sa vozíš.
Neveriacky počúvam. Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú, veď aj jeden premiér na F nám kdečo nasľuboval a ništ nedodržal. Tak čo! Nebudem písať, radšej sa pozrite na obrázky. To je bez slov, to je na zaplakanie!
Nevadí, Pipko riskuje, necháva zálohu, tľapne si do dlaní so Zdenkom a nekonečná pieseň začína.
Po dvoch hodinách sa lúčime, peniazu sú v MGA, poďme oslavovať na Václavák. To som ešte netušil, že povinná návšteva pod koňom bude súčasťou všetkých našich kontrolných dní pri renovácii Austina Healey.
Aby som to zbytočne nenaťahoval, Pipo mi pravidelne kazí soboty, z ciest sa stáva zabehnutý rituál. Ráno o piatej Báb; na nemenovanom čerpadle pravidelná nepravidelná stolica; Bazala - zázvorový čaj a rožok pani Bazalovej, Vaško si z bohatého výberu vždy vyberá nejakú regionálnu pochutinu - klobásku, držkovú, šľahačkový koláč alebo nejakú kravinu, po ktorej je mu celý deň zle. Ja sa len usmievam, na čo zasa bude nadávať celý deň. Salámovo-syrový obložený rožok mojej ženy je vždy super, ten poznajú až aj v Južnej Kórei.
Leto 2010
Pri ďalšej návšteve z auta nevidíme nič, je rozobraté niekde po dielňach - podvozok tam, kasňa tam, motor zas inde.
Pipko sa poteší len novými okuliarmi z prístrojovej dosky Austina Healey.
A opäť Václavák. Medzitým si Pipko kupuje špeciálne švajčiarske hodinky a dostáva k nim model Austina Healey, vraj limitovaná séria.
Tým sa vyriešil problém, akej farby bude nová Vaškova láska. Vrch biela káva, spodok farba, ktorú mám na Spitfaer Britich, Racing Grean.
Diskusia k článku
pridať komentárDátum: 10. 2. 2013 o 16:18