Trac master Švédsky záchranár v Nízkych Tatrách

06. 03. 2013 23:14, Bazala Marián, 4 komentáre


Keď pred 44 rokmi v roku 1969 ticho na Kežmarskej chate prerušil hukot vzduch chladeného benzínového motora, ktorý vyniesol pred chatu zaujímavé červené čudo, netušil som, že sa s týmto zaujímavým strojom budem stretávať skoro celý život.

ratrac-180.jpg

V roku 1970 bolo Slovensko poctené usporiadaním Majstrovstiev Sveta v klasickom lyžovaní. Bolo teba vybrať nejaké stroje, ktoré boli schopné pripraviť trate pre bežecké a iné disciplíny. Ako najlepšie miesto pre výkonnostné testy bola vybratá Kežmarská chata. Cesta hore na chatu trvala 4 hodiny. Doposiaľ na ňu nosili zásoby len konské povozy. Kto vynesie záťaž až na chatu, ten je dobrý a také stroje kúpime. Náhodou som bol s otcom na lyžiarskom kurze s VŠP a práve počas nášho kurzu tam prebiehali tieto testy.

chopok-15.jpg

Okrem dolu uvedeného stroja tam vyliezli aj krásne stroje od firmy Ratrac. Boli tam aj jednomiestne špeciále na úpravu svahov alebo dvojmiestne aj s korbou. Kukali sme na tieto zázraky ako teľatá na nové vráta.

ratrac-27.jpg

Bol som najmladší na chate, mal som len 10 rokov. Otec mi vybavil, že ma mohli voziť na Ratrakoch ako talizman. To bola zábava!! Po príchode na Dolniaky mi nikto neveril čo to tam bolo za čudá judá.

ratrac-10.jpg

Potom Kežmarka vyhorela. VŠP chodilo na Chatu pod Chlebom. Aj tu mali tento typ Ratracu. Lenže VŠP asi nosila smolu, aj táto chata a pri nej stojaci Ratrac zhoreli!!!

ratrak-4.jpg


Na chvíľu mi Ratrac zmizol z dohľadu, ale to preto, lebo bol schovaný v Smokovci. Až zrazu som objavil na Chopku môjho krásavca.

chpook-170.jpg

Nebol to ten z Kežmarskej, ale bol to ten istý typ. Niekoľko rokov som sa pri ňom v zime aj v lete fotil. Stále som tlačil na šéfredaktora časopisu Veteran.sk, aby mi tam uverejnil niekoľko strán s popisom tejto technickej rarity. Toho roku, keď tam už dal aj BVP som zaštrajkoval, že nebudem ďalej pre Veterán SK fotiť, pokiaľ tam nebude uverejnený môj červený krásavec.

ratrac-2-142.jpg

Veď je krajší ako BVP, tak čo?! Na rozdiel od BVP, ktorý ničil životy, Ratrac ich v službách Horskej služby zachraňoval!!! Hurá poslal som do Blavy ukoristené poklady, technickú dokumentáciu, originál z kúpy od Horskej služby a iné, ktoré mi požičal Juraj Garaj, terajší prevádzkovateľ zázračnej mašinky.

ratrak-3.jpg

Bol so vyslyšaný. Článok vyšiel, síce len na dve strany, ale aj tak sa ľady prelomili. Ak máte záujem práve teraz je v predaji toto číslo časopisu Veterán.SK. Vyzerá takto:

veteran-1.jpg


A teraz čítajte článok:

 

tracmaster01001spolu.jpg

 

Lars Larsson, šéfdizajner švédskej spoločnosti AB Westeråsmaskiner, rozmýšlal ako sa najjednoduchšie dostať k jazeru na rybačku, keď je vo Švédsku všade okolo plno snehu. Preto v roku 1954 sa rozhodol navrhnúť a skonštruovať ľahké pásové vozidlo. Jeho návrh sa spoločnosti, kde pracoval, tak zapáčil, že v roku 1957 bolo snežné vozidlo pripravené do sériovej výroby.

ratrac-23.jpg

Pásové vozidlo Tracmaster sa vyrábalo od roku 1957 do roku 1981 a pohybovalo sa na gumových pásoch, ktoré ponáňal vzduchom chladený štvorvalcový ležatý motor VW s výkonom okolo 54 koní.

ratrac-38.jpg

Vozidlo s celkovou dĺžkou 3,6 a šírkou 1,9 metra má rozmery malého vozidla. Išlo o prvé pásové vozidlo, ktoré menilo smer nie pákami, ale volantom. V návode na použitie sa píše, že je veľmi ľahko ovládateľné.

ratrak-2.jpg


V kabíne len vodič sedí na samostatnom sedadle v smere jazdy.

ratrac-3.jpg

Zostávajúci interiér je vyplnený pozdĺžnymi lavicami pre 6 až 7 osôb. Pravá ľavica v smere jazdy prechádza až na úroveň vodiča. Tu mohli bez problémov položiť zraneného na nosidlách.

ratrac-2-240.jpg

Do vozidla sa dalo nastúpiť jedine zadnými dvojkrýdlovými dverami, iný vstup vozidlo nemá.
Nakoľko v tom čase nik podobné vozidlo nevyrábal, bol Trac master úspešný exportný artikel.

ratrac-109.jpg

Na Alijašku pre Kanadskú telefónnu spoločnosť bolo dodaných asi 550 kusov. Neskôr Kanada kúpila ďalších 200 kusov pre Kanadskú národnú železničnú spoločnosť.

ratrac-71.jpg

Trac master boli úspešne používané v čase studenej vojny aj armádou NATO. Za 24 rokov produkcie bolo vyrobených celkom 2265 kusov. Jeden z nich máme i na Slovensku.
Viac o ňom porozprával Peter Garaj

ratrac-2-186.jpg


Horská služba zakúpila Trac master na prevoz záchranárov na vzdialené miesta zásahu a samozrejme na transport zranených, ktorí museli byť transportovaní v ležiacej polohe - teda sa transportný prostriedok „ kanadské sane", alebo iné nosidlá sa museli dostať do vozidla s ohľadom na svoju veľkosť a hlavne dĺžku kabíny.

ratrac-136.jpg

Podmienky boli v tých časoch úplne iné ako dnes.

chopok-476.jpg

Nespomínam to preto, že bola taká doba, ale preto, že ani vo vyspelom svete takéto „sanitky" v horskom teréne neexistovali! V bežných pracovných výjazdov na svahoch Chopka sa stroj veľmi osvedčil no skôr bol technicky najviac použitý na prevoz materiálu a záchranárov na jednu z najväčších lavín, kde zahynuli traja skialpinisti v závere Jánskej doliny dlhej 14 kilometrov.

ratrac-2-157.jpg

Toto uvádzam len preto, že vozidlo patrí k tým ľahkým. Môže teda na pásoch do snehu chodiť aj na spevnenej ceste a následne po snehu.

ratrac-33.jpg

Jedinou úpravou v jeho výbave bolo riešenie malého nedostatku. Kolesá, ktoré napínajú pásy boli s pneumatikami plnené vzduchom. Často dochádzalo k defektom preto gumárne Púchov disky potiahli pevnou gumou.

ratrac.jpg

Keď stroj po rokoch a príchode iných technických vymožeností bol vyradený z prevádzky, niekoľko nadšencov začalo využívať možnosti tohto snehového pásového vozidla na dopravu materiálu a tovaru pre reštauračné zariadenie na Priehybe - stredisko Jasná Nízke Tatry.

chopok-996.jpg


Vozidlo napriek svojmu veku a nepriaznivým podmienkam, v ktorých pracoval je dodnes pojazdné a slúži k svojmu účelu.

ratrac-2-148.jpg


Fotografovi Mariánovi Bazalovi ďakujeme nielen za kvalitné fotografie, ale aj za typ na uverejnenie tohto článku, s ktorým nás „otravoval" niekoľko rokov.

chpook-164.jpg

Nakoniec posúďte sami.

 

 

Diskusia k článku

pridať komentár
Meno*:
Email*:
Text:
emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon 
 * nepovinné údaje
Autor: Jozef
Dátum: 12. 3. 2013 o 15:11
Viac o snow-trac-och na oldtimer VW fóre
http://www.flat4.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=3727
Autor: Peter Garaj
Dátum: 8. 3. 2013 o 15:48
Marianovi ďakujem ešte raz aj touto formou, že zachoval aj v tejto forme pohľad na stroj, ktorý nemá síce dušu, ale má svoj dlhý život - škoda že sa "ratračik" nemôže tiež vyjadriť k príhodám čo prežil na svahoch Chopku.
A pozdrav pre Alana: teba ešte viezol náš už nežijúci kamarát Paľo HVORKA čo mašinku keroval ako prvý na HS a po jeho odchode zo zamestnania som ju prevzal ja čoby bývalý ratrakista na Chopku
Autor: lulu
Dátum: 7. 3. 2013 o 20:30
Pekneee nevedela som ze mas taku zalubu v ratrakoch
Autor: Alan Lesyk
Dátum: 7. 3. 2013 o 13:13
Ahoj , Marian , s tymto ratrakom som jazdil v Jasnej s kamaratmi z horskej sluzby v osemdesiatych rokov. Vtedy som staval s mojou obytnou Aviou pred Horskou sluzbou na Bielej puti v zime a to znamenalo ze ma vzdy museli zo spodnej zatacky tahat s tymto ratrakom na lane az k Horskej sluzbe. Dokonca som sa zucastnil aj niekolkych zachrannych akcii s tymto ratrakom. Aspon vidis aky je svet maly. Ked najdem fotky z tych cias tak ti ich poslem. Inak si ma potesil!!! Alan