Peking – Paríž : Riadna dávka odvahy

04. 07. 2013 18:00, , 7 komentárov

„Čo všetko ešte musí dnes človek urobiť, aby dokázal, že auto všetko vie a všade sa dostane. Existuje tu niekto, kto prejde toto leto autom z Pekingu do Paríža?"

Výzva, ktorá sa objavila v parížskom denníku Le Matin v januári roku 1907 vyprovokovala viacerých. Na štart sa nakoniec postavilo len päť automobilov. V tomto roku ich z Pekingu vyštartovalo presne 96.

peking-pariz-197.jpg

28. mája sa z Pekingu vydalo na trasu dlhú 12246 kilometrov 96 posádok z 26 krajín sveta aby prešlo Čínu, Mongolsko, Rusko, Ukrajinu, Slovensko, Rakúsko, Švajčiarsko a po 33 dňoch prišli do hlavného mesta Francúzska. Je to asi najznámejšia z diaľkových súťaží vypísaná pre klasické vozidlá, ktorá ide po stopách legendárnej jazdy automobilových priekopníkov z roku 1907.
Ich vozidlá nie sú nablýskané na aké sme zvyknutí na súťažiach elegancie. Sú upravené aby zvládli aj tie najnáročnejšie cesty.

peking-pariz-127.jpg

Štartovná listina je plná zaujímavých áut a ľudí

Bonnie a Clyde.

38-b.jpg


Víťazmi posledných dvoch ročníkov rallye Peking - Paríž boli Chevrolety. Mike Reeves a Michelle Jana Chan si povedali, že je najvyšší čas aby víťazom bol Ford. V roku 1932 Henry Ford predstavil nový model V8. Bola to ľudovka. Nebol drahý, bol mohutný a rýchly. Spokojní s autom boli i známi zločinci Bonnie a Clyde, ktorí napísali v apríli 1934 Henrymu Fordovi list. V liste mu ďakujú za auto, ktoré ich nikdy nesklamalo a ktoré im veľakrát zachránilo život. O mesiac nato ich policajti zastrelili v ich milovanom Forde V8.

38-a.jpg


Tento romantický príbeh bol inšpiráciou pre Mikea a Michelle. Začali intenzívne hľadať model Ford V8, s ktorým by absolvovali dobrodružnú cestu z Pekingu do Paríža. Našli skvelé auto! Hodilo by sa na show hot roadov, ale nie na cestu mongolskou púšťou! Ford V8 kompletne prerobili. Podvozok dostal prepružené listové pružiny, štvorbodové zavesenie náprav, zosilnené tlmiče a novú nádrž s dvojnásobným objemom. Kvôli odľahčeniu nahradili zadné kovové veko vinylom.

peking-pariz-870.jpg

V interiéri pribudli kovové výstuhy chrániace posádku v prípade nehody. Dobové sedadla nahradili pretekárskymi recarami so štvorbodovými bezpečnostnými pásmi. Mike ako absolvent dizajnérskej školy, vyšperkoval auto do posledného detailu. Bonnie a Clyde 2013 sa umiestnili na 3. mieste vo svojej kategórii a získali zlatú medailu.

Lietajúci Holanďania.

83.jpg

 
Mick de Haas a Anthony Verloop patria už k ostrieľaným jazdcom adrenalínových jázd.
Ich bielo-červený Mercedes Benz 280 SE coupé z roku 1970 (W 111 E 35/1) upravili pre extrémne jazdy už v rokoch 2007/2008 keď sa pripravovali na trial klasických vozidiel do Himalájí. Za šesť týždňov najazdili 16000 kilometrov a skončili na druhom mieste v celkovom hodnotení.

83b.jpg

O dva roky neskôr sa so svojím Mercedesom vybrali do Južnej Ameriky na akciu Carrera Copacabana. Z Buenos Aires do Rio de Janera cez Chile, Peru a Bolíviu prešli 14 000 kilometrov....
15. miesto na tohtoročnej súťaži Peking Paríž je slušná pozícia.

2x Kiwi.

19-b.jpg


Alan Day je z malého mestečka na Novom Zélande. Pred dvomi rokmi sledoval na televíznom kanáli Discovery seriál o jazde z Pekingu do Paríža. „Čím viac som to pozeral, tým viac ma to fascinovalo. To by bolo tam ísť!" hovorím mojej priateľke Helene. Išlo to tak každý týždeň pokiaľ sa seriál v televízii neskončil. Nakoniec mi hovorí: „Tak už o tom neklábos a choď!"
O niekoľko týždňov si kúpil Ford model A tudor z roku 1930. Posledných tridsať rokov jazdil len s automatickou prevodovkou a tu mám odrazu tri pedále. Okrem toho bez posilňovača riadenia, žiaden posilňovač bŕzd. „Bože môj, to sa musím vrátiť do školských lavíc?!" zabedákal Alan.
Keď už mal nejaké jazdy s veteránom za sebou, išiel sa pozrieť na jedno stretnutie klasických vozidiel, aby sa dozvedel, čo ho asi čaká. Po získaní informácií od organizátorov Peking - Paríž čo musí a čo nesmie mať auto, sa začal pripravovať na nové dobrodružstvo. Keď už bol takmer hotový, vyvstala nová otázka: Spolujazdec! a pozrel sa na Helene. „Tak o tom ani nepremýšľaj! Prečo by som mala vymeniť pohodlie domova za nejakú divočinu. Okrem toho kto bude kŕmiť mačku?"

19-a.jpg


Úplnou náhodou som stretol Rogera Andersona z mestečka na východnom pobreží Nového Zélandu. Jeho záľuba k Fordom začala pred päťdesiatimi rokmi keď ako 10 ročný videl toto auto na Ocean beach v zátoke Hawkes. Okrem toho celý život sníval o ceste z Pekingu do Paríža, po ktorej v roku 1907 išiel i knieža Luigi Borghese.

peking-pariz-154.jpg

Raz pri príprave auta na rallye sa Roger pýta Alana či poznám cestu do Paríža. „Nepoznám, ale preto ideš so mnou aby si nás tam doviedol." Ich prvé dobrodružstvo s veteránmi sa skončilo dobre. Aj vďaka pomoci odborníkov v Bratislave pokračovali v ceste a skončili na 29. mieste v kategórii vintageant, vozidiel vyrobených pred rokom 1941.

Monštrum.

1-a.jpg
Wernera Gassnera poznám už niekoľko rokov. Jeho vedomosti o predvojnových automobiloch sú obdivuhodné. Práve pre jeho znalosti a zručnosť si ho viacerí usporiadatelia akcií klasických vozidiel v Európe prenajímajú ako servismana s pojazdnou dielňou.

peking-pariz-166.jpg


Spolu s Ingom Strolzom absolvovali jazdu z Pekingu do Paríža nielen s najstarším, ale i objemovo najväčším automobilom. Tri roky pripravovali American La France Tourer s rokom výroby 1917. Obrovský 6-valcový letecký motor Zeppelin objemu 14,5 litra s výkonom 140 k, ktorý je schopný vyvinúť maximálnu rýchlosť až 150km/h, budil skutočný rešpekt medzi vozidlami P2P.

1-b.jpg


23. miesto v kategórii predvojnových automobilov je pre toto vozidlo s reťazovým pohonom veľmi slušný výkon.

Švajčiarski puntičkári.

 peking-pariz-695.jpg


Bláznivý nápad ísť na túto jazdu sa zrodila v hlave Philipa Cuerela na oslave jeho narodenín.
Overtúrou bola kniha o stávke medzi kniežaťom Borghese a parížskymi novinami le Matin z roku 1907 o možnosti zdolať automobilom cestu z Pekingu do Paríža. Phil a Rela (Hoenner) sa rozhodli zúčastniť tejto súťaže a zažiť to, čo zažili jazdci pred viac ako 100 rokmi.

peking-pariz-697.jpg


Na zozname áut mali rôzne značky a modely. Mali rozdielne názory a požiadavky. Prešli pol Európy, absolvovali mnohé skúšobné jazdy, nakoniec sa zhodli a zvolili si Porsche 356C z roku 1964. 39. miesto stačilo len na striebornú plaketu. Víťaz je predsa každý, kto príde do cieľa celý a zdravý.

Austrálsky špeciál.

87.jpg



Citroën DS23 so štartovným číslom 87 bol skonštruovaný a upravený na súťaž London-Sahara-Munich World Cup Rally, ktorý sa konal v roku 1974 ako súčasť svetového pohára. Bývalý austrálsky šampión, Ken Tubman s Andreom Welenskim prešli Saharou, vnútrozemím Nigérie a do Mníchova sa vrátili ako víťazi. Teraz na pretekoch z Pekingu do Paríža Citroën nadvihol sukničku,

peking-pariz-34.jpg

odhalil kolieska a ukázal s akou ľahkosťou sa dá prechádzať aj tými najnáročnejšími úsekmi plných skál a piesku.

Background

Logistika do najmenšieho detailu robí z podujatia Peking Paríž unikátnu udalosť. Spríjemňuje a zabezpečuje mnohonárodnostnej skupine účastníkov 33 dní na ich jazde z východu na západ.
Pravdepodobne najťažšia etapa, ktorú absolvovali účastníci jazdy Peking - Paríž viedla cez divoké a nehostinné Mongolsko. Pre túto oblasť platili mimoriadne opatrenia.

peking-pariz-491.jpg


Autá súťažiacich a organizátora sprevádzalo 12 nákladných vozidiel Unimog 4x4, ktoré viezli 20 ton potravín. Ďalšie viezlo 10000 fliaš vody a 2500 fliaš piva. Jedlá sa pripravovali každé ráno a každé poobede. Každé ráno muselo 12 kuchárov rozbili 360 vajec, pripraviť 246 porcií suchej stravy na cestu pre účastníkov a sprievodný personál. Územím Mongolska sprevádzal kolónu 200 členný tím miestnej automobilovej organizácie, ktorá okrem iného viezla i stany. Dva najväčšie boli pre kuchyňu a jedáleň, osem pre toalety a v štrnástich boli sprchy. Každá posádka musela mať vlastný stan. Ďalej viezli drevené stoly a stoličky.

peking-pariz-633.jpg

Vodu pre toaletu i pre kuchyňu viezli v cisterne s objemom 5000 litrov. V dvoch obrovských oceľových nádobách, ktoré viezli so sebou, zohrievali vodu na otvorenom ohni. Drevo na kúrenie bolo pribalené na každom nákladnom aute. Ráno, keď autá opustili tábor, časť zabezpečovacieho týmu zbalila stany a presunula sa na nové táborisko. Druhá skupina mala za úlohu vyčistiť tábor a celé okolie a odpadky zobrať so sebou.

peking-pariz-611.jpg


Na prechod Mongolskom, kde nie sú žiadne čerpacie stanice, musel organizátor zabezpečiť pohonné látky. Kolónu dopĺňala cisterna s 3000 litrami benzínu a ďalších 1000 litrov nafty ťahala v prívese. Servisný tím, ktorý sprevádzal účastníkov celú trasu mal 90 členov. Okrem časomeračov, rozhodcov, mechanikov, osoby, ktoré zabezpečovali ubytovanie a kontakt s miestnymi organizáciami boli členmi tímu aj lekársky personál s praxou frontových lekárov z bojových konfliktov na Blízkom východe.

peking-pariz-42.jpg

Štyri tímy mechanikov vyzbrojených náhradnými dielmi a profesionálnym náradím sa starali o to, aby do cieľa prišlo čo najviac vozidiel. Súčasťou kolóny boli dve vozidlá obsadené filmármi a fotografmi, ktorí dokumentovali celú súťaž a priebežne odovzdávali informácie médiám po celom svete. Správy a výsledky z každého dňa boli hneď zverejňované na webe usporiadateľa. Zodpovednú funkciu malo aj vozidlo, ktoré išlo po trase so 48 hodinovým predstihom, aby overilo, či na trase nedošlo k nejakej zmene.

 peking-pariz-232.jpg

Tí, čo vydržali
Po 27 dňoch prišli účastníci preteku Peking Paríž na Slovensko. Ich prvá zastávka bola v Košiciach.
Na druhý deň im organizátori pripravili takmer 500 kilometrovú trasu do Bratislavy. Cestou si vyskúšali dráhu na Slovakiaringu.

peking-pariz-455.jpg

Účastníkov privítala Bratislava v daždi. Teplota za niekoľko hodín klesla z 28 na 13˚C. Žiadna slávobrána, žiaden uvítací ceremoniál. Autá zmizli v podzemných parkoviskách dvoch bratislavských hotelov. 
Tip, že nejaké autá „uviazli" v bratislavskom servise, bol pre mňa príležitosťou dozvedieť sa niečo z prvej ruky. Aj keď boli na ceste už štyri týždne a mali za sebou viac ako 10000 kilometrov nepôsobili unavene. Naopak boli príjemní a zhovorčiví.

66.jpg


Nasledujúce ráno opäť bez akéhokoľvek oficiálneho štartu v minútových intervaloch opúšťali autá Bratislavu. Niekoľko myšičiek v rannej špičke, otočka vpravo cez most SNP a smer Rakúsko. Za pol hodiny autá zastavujú v rakúskom Pachfurthe na Driving campe. Tu dostanú inštruktáž na danný deň a absolvujú rýchlostnú skúšku.
O štyri dni to skončí. Najkratšia posledná etapa v dĺžke len 190 km viedla z Troyes do Paríža. Francúzski policajti asistujú v plynulom prejazde križovatkami. Potlesk, výkriky, trúbenie, šampanské strieľajú.

peking-pariz-213.jpg

„Bolo to úžasné, a bola to doposiaľ najlepšie zorganizovaná súťaž Peking - Paríž. Nádherná trasa, úžasne scenérie" povedal Gerry Crown víťaz kategórie klasik sediac v cieli na streche svojho starého Leyland P76. 81-ročný Gerry to môže veľmi dobre posúdiť. Zúčastnil sa všetkých predchádzajúcich ročníkov od prvého, ktorý sa konal v roku 1997. „Teraz sa už teším na dlhý kúpeľ, veľa piva, veľa jedla s kamarátmi ... a teším sa do Tibetu."

90.jpg

    Text: Valentin Zbyňovský

 

Diskusia k článku

pridať komentár
Meno*:
Email*:
Text:
emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon 
 * nepovinné údaje
Autor: Milan ŠIKO
Dátum: 25. 7. 2013 o 11:38
Klobúk dole.....palec hore...
Autor: Jozef Homola
Dátum: 21. 7. 2013 o 11:55
Pán Bazala, po včerajšej debate na štadióne FC Nitra, Vám Ďakujem za super tip na tento článok z fantastickými foto zábermi a textom, ktoré dokáže urobiť iba riadny foto profík. A to práve Vy ste!!!! Svoje nádherné foto umenie dokazujete nielen v oblasti športu, futbalu, ale i v nádherných momentkách zo života.Gratulujem profík!
Autor: Lojza Švec
Dátum: 16. 7. 2013 o 9:29
Děkuji za krásnou reportáž a fotografie,jen tak dál Marianko,
Dík za celý "Veterán klub Severního pomoraví"
Autor: Miki58
Dátum: 7. 7. 2013 o 16:02
Nádhera, niektoré z týchto aut som stretol na ceste Šaľa - Galanta ( križovatka na Saliby ) a bol som prekvapený, lebo žiadnu informáciu som v médiaách nezaznamenal. Avšak výrazná značka Peking - Paríž mi povedala svoje. Pekný článok a nádherná akcia ...

Miki
Autor: lofik
Dátum: 5. 7. 2013 o 19:47
konečne perfekný text !!!
Autor: Žaba
Dátum: 5. 7. 2013 o 9:47
Klobúk dole pred takým výkonom strojov ako aj ľudí.Ináč pekný popis.Žaba
Autor: Stefan
Dátum: 4. 7. 2013 o 23:13
Niečo málo som videl na Slovakiaringu - Obdivuhodné ! Páni,ďakujem za zaujímavý článok. ( Maroško pekné - autentické fotky ! )