Vilko Zbohom.

29. 12. 2013 01:18, Bazala Marián, 24 komentárov

 

Vilko Zbohom, už sa nebudeme predbiehať na pretekoch. Zas si bol prvý, zas si ma predbehol.

 wachal-v.jpg

 

Tento článok o úžasnom kamarátovi vznikol pred dvoma rokmi, tak si Vilka ešte raz pripomeňme.

 

Medzi slovenskými veteránistami sú dvaja fanatici, ktorí chcú byť vždy prví. Jedným z nich som ja, Marián, autor tohto článku. Fotografujem, a preto chcem doraziť pred všetkými. Druhým je Vilo, ktorý to má v krvi.

mikulas-ortv-125.jpg

Keď sme raz na pretekoch znova predbehli celé štartovné pole a na peknom mieste, vhodnom na fotografovanie
, sme čakali na veterány, pustil sa Vilko do rozprávania svojho motoristického príbehu.
,,Maroš, ty sa na stránke www.bazala.sk chváliš, že si na Triumphe v lete zdolal Grossglockner, ale ja som ho zdolal už v roku 1969 na autobuse RTO Lux."

v-wachal-a-grossglockner.jpg


Bol som prekvapený: ,,Vilo, ale to si sa v serpentínach veru nakrútil volantom?!"
,,Máš pravdu. Mal som tzv. kanapkovú RTO Lux s oknami aj na streche a výletníkom sa výhľad na ľadovec veľmi páčil. Boli sme tam v lete a hore bola ešte kopa snehu. Hore to bola hračka, ani som vodu nedolieval, ale dolu som šiel na dvojke a brzdil poväčšine motorom. Bola to fuška, veď mi aj dievčence napísali ďakovný list.

wachal2163.jpg

Ale poďme pekne od začiatku.
Už ako 12-ročný som začal pod vedením nášho šoféra jazdiť s nákladnou jeden a pol tonovou Pragovkou. Roznášali sme sódu (Zoborská voda). Potom sa na mňa usmialo šťastie. Jeden pán (p. Štift) raz tlačil motorku CZ 125 cm3. Začali sme sa rozprávať. Ja som sa ponúkol, že mu ju opravím. Tak ju nechal u mňa a na druhý deň som už na nej jazdil. Pán Štift mi nakoniec povedal, že ju ani veľmi nepotrebuje, že ak budem každý deň nosiť obedy jeho svokre na Zobor, môže byť u mňa. A tak sa stalo, že som každý deň chodil do školy na motorke bez vodičáka.
Prišiel rok 1951 a ja som nastúpil za učňa v Strojárňach Piesok. Po mesiaci zistili, že nás je veľa, tak päťdesiatich z nás odvelili do galantskej ZŤS. Tam som si ako 16 ročný urobil aj vodičák na motorku. Po roku sme sa vrátili, ale už nie do Piesku, ale do Mostárne Brezno, ktorá sa medzitým osamostatnila. V Mostárni som sa dozvedel, že niekde leží pokazený Manet 90. Osmelil som sa a išiel za riaditeľom spýtať sa, či by som nemohol na ňom jazdiť súťaže, že si ho aj opravím. Riaditeľ súhlasil a začala sa moja radosť zo súťaženia.

1954-viliam-wachal-banska-bystrica.jpg

S Manetom som jazdil aj také súťaže, ako bol banskobystrický Kozí chrbát, 200 km dlhá súťaž, ktorá preverila mňa aj Manet. Keď mi to išlo dobre, zavolal ma riaditeľ, že vo fabrike sú ešte dve motorky 250-ky Peráky, ktoré sú v Prahe na generálnej oprave, a keď prídu, jednu mi pridelí. Vtedy som presedlal na Peráka a ďalej súťažil. Napr. v Brezne súťaž Ďumbier, vo Svite Tatranskú osmu, Zimnú súťaž v Kokave, Rimavskej Sobote atď.

zl-moravce-45-duboczi-zh-44-wachal-nt-49-j-polak-za.jpg

Vyjazdil som si body a mohol som začať jazdiť rýchlostné okruhy. Medzitým som sa vyučil a hneď z prvej výplaty som začal nakupovať súčiastky. Za tri mesiace som postavil Zetku 150 Céčko na spôsob ŠKOTA vyvýšený prejazd. Veľmi dobre sa mi osvedčila. Postavil som aj rýchlostnú Zetku 150 a jazdil som, čo sa dalo.

1956-cerveny-kostelec-v-wachal-c-53-cz-175.jpg


V Brezne sme mali dobrý kolektív. Predsedom AMK bol p. Zdenko Šramko. Usporiadali sme súťaže ako Ďumbier, jazdu zručnosti, motoskijöring (ťahanie lyžiarov na snehu). V roku 1954 prišli na Zväzarm nové motorky kývačky 150 a 250, zostavil sa reprezentačný tím Banská Bystrica, ktorého členom som bol aj ja. Nakoľko motorky museli byť v garáži na Zväzarme v Banskej Bystrici a nevyhovovalo mi stále cestovať, jazdil som preto naďalej na svojich motorkách. Pretekal som aj rýchlostných pretekoch v Banskej Bystrici, Nitre, Komárne, Bánovciach. V Zlatých Moravciach, som bol v roku 1959 aj absolútnym víťazom. Spišskej Novej Vsi som bol druhý. V Trnave som jazdil na prvom mieste, v poslednom kole sa mi otvorilo horné oko ojnice a bolo po závodoch. Cestovanie na závody nebolo také ako dnes, keď každý má auto, my sme chodili vlakom, alebo nás zobrali závodníci zo Žiaru nad Hronom. Oni mali nákladné auto a autobusovú vlečku. Raz sa nám stalo, že v Komárne po závodoch sme naložili motorky, Žiaranci sa ešte išli člnkovať a videl som ich až v Žiari nad Hronom. Iné nám nezostávalo, len spolu s Jankom Petrincom z Banskej Bystrice, ktorý mi robil mechanika, sa s Nitranmi zviezť do Nitry. Tam som zobudil brata, aby mi požičal motorku „Manet 90" , ktorý bol pokazený. Museli sme opraviť zapaľovanie, a potom sme išli celú noc na jednom sedadle až do Banskej Bystrice, tam som Janka vysadil a pokračoval som do Brezna rovno do roboty.

1956-cerveny-kostelec-v-wachal-c-53-cz-175-a.jpg


Zažil som aj dva pády, a to v Banskej Bystrici hneď po štarte. Vilo Kapusta išiel prvý, ja tretí. Vilo mi utekal a ja som ho nemohol predbehnúť, vždy ma pricvikol. Ako sa išlo na námestie a ja som mal zákrutu najazdenú na plný plyn, zasa ma pritlačil, musel som ubrať a potom klopiť. Dostal som šmyk na obidve kolesá a už som išiel na druhú stranu. Šúchal som sa 72m, potom prišiel horor, pribehla sanitka"Tudor", naložili ma a po trati ma viezli do nemocnice. Ja som sa v sanitke gúľal z jednej strany na druhú. Druhýkrát som spadol v Žiline, v zime sme prerobili motorku na 19" kolá a hneď na tréningu v prvom kole som letel do zábradlia (terajšie Tesco). Znova ma brali do nemocnice, ale prežil som aj to.
Prišiel rok 1955 a ja som narukoval. Na vojne som robil 14 mesiacov inštruktora s Tatrou 111. Počas vojny som bol len na jednom závode v Červenom Kostelci.
V roku 1957 som sa vrátil do civilu. Nastúpil som ako vodič autobusu v ČSAD Nitra. Zastupoval som dovolenkárov a po dvoch mesiacoch sa ma spýtal garáž majster, či by som chcel mať svoj prvý autobus. Samozrejme, súhlasil som, preto mi povedal, aby som si obul gumáky a dal si vytiahnuť Tatru HB 500 z blata.

wachal-autobus-tatra.jpg

To bol môj prvý autobus. O tri týždne bol pojazdný (po GO). S tým som jazdil asi jeden a pol roka. Potom som jazdil na Ročke. V šesťdesiatom roku som dostal takmer novú RTO Lux a začal som jazdiť expres Nitra - Bratislava a zájazdy.

wachal2162.jpg

V roku 1964 sa otvorila linka Nitra - Budapešť a ja som tam jazdil 2 roky. V roku 1966 sa linka zrušila kvôli nerentabilnosti.

wachal-asi-v-budapesti.jpg

S RTO som chodil až do roku 1971. Najazdil som 980 tisíc km. Pochodil som všetky okolité štáty, aj západné, a nikdy ma nesklamala. Od roku 1981 som jazdil s Karosou linku Nitra - Bratislava až do roku 1993, kedy som išiel do dôchodku.

wachal.jpg


Okolo roku 1985 som začal jazdiť veteránov na Jawe 250 Perák, no plne som sa tomu mohol venovať až na dôchodku. Ročne jazdím 15 - 18 súťaží, zúčastnil som sa aj troch sérií MoToTur - to je 9 zrazov. Jazdím SPHV, kde som sa raz stal absolútnym víťazom a trikrát majstrom Slovenska. Absolvoval som 500 km Slovenských od Dunaja až k Tatrám a mnoho ďalších jednodňových súťaží. Veď veteránisti ma poznajú, nemusím sa chváliť."

n-mesto-412.jpg


,,Vilo, dokedy chceš pretekať?"
,,Teraz mám už 75 rokov, jazdiť by som chcel aspoň do 80-tky, ako p. Gustáv Čech."

wachal2160.jpg


Pomaly prichádzali všetci veteránisti, ktorých sme predbehli a náš rozhovor sa skončil. Vilo nasadol a znova ufujazdil naháňať mladíkov na veteránoch. Večer po pretekoch bolo vyhodnotenie. A ako to dopadlo?

2005-vitazi-sp-auto1-2-moto-1-2-222.jpg

Vilo si odniesol pohár za najstaršieho účastníka a ešte jeden za umiestnenie, ja som si tiež niečo odniesol a mal som aj  plný foťák prekrásnych záberov. Spokojnosť na oboch stranách.

 

Diskusia k článku

pridať komentár
Meno*:
Email*:
Text:
emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon 
 * nepovinné údaje
Autor: Mišo Kandovič
Dátum: 17. 6. 2015 o 20:19
Ľutujem že som tohto človeka zo srdcom pretekára nepoznal. Moja škoda.
Autor: dcéra Katarína
Dátum: 5. 1. 2014 o 22:20
Chcem sa Vám všetkým v mene mojom a mojej rodiny poďakovať za podporu, prejavy úprimnej a hlbokej sústrasti, ktorú sme od Vás dostali, sú pre nás veľkou útechov v ťažkých chvíľach. Pre veľkú bolesť, ktorú prežívame, nedokážem napísať viac, preto Vám touto cestou ešte raz čo najúprimnejšie ĎAKUJEME. Tatino miloval motorky a Vás mal všetkých rád.....
Autor: Jaroslav Petran
Dátum: 1. 1. 2014 o 18:16
Odišiel jeden perfektný veteránista, jeden z tých, ktorým "v krvi kolovali tiež nejaké kvapky benzínu", jeden z nás.
"Vilko boli ste vždy ozdobou na každej veteránistickej akcii a teraz, keď tam hore tiež renovujete nejaké tie mašinky, vedzte, že na Vás nezabudneme ..."
Jaroslav Petran
Autor: Jozef Prelec
Dátum: 31. 12. 2013 o 17:02
Dovoľujeme si vyjadriť posledne zbohom p. Vilovi Wachalovi na jeho poslednej ceste.
Sme radi, že sme ho mohli poznať osobne.
rod. Prelcova
Autor: Milan a Alica
Dátum: 31. 12. 2013 o 14:44
Vilko budes nam velmi chybat bol si pre nas velkym vzorom a priatelom.dakujeme za vsetko.milan a alica
Autor: Vlado Žuffa
Dátum: 30. 12. 2013 o 22:26
Nechce sa mi veriť, že sa s už s Vilom nestretnem na žiadnom zraze, bude nám všetkým veľmi chýbať. Česť jeho pamiatke!
Autor: Ľubomír Maliarik
Dátum: 30. 12. 2013 o 19:33
Zbohom pán Wachal. Poznali sme Vás aj vo veterán klube v Prievidzi ako milého človeka s veľkými skúsenosťami a zaujímavým životom.
Rodina, prijmite, prosím, úprimnú sústrasť z nášho klubu.
Autor: Drápalová Čirková
Dátum: 30. 12. 2013 o 17:49
Zbohom p. Wachal, budete nám chýbať, mali sme Vás radi.
Vždy sme sa potešili, keď sme Vás mohli privítať u nás v Novom Meste nad Váhom. Zostanete v našich srdciach ako vynikajúci človek, priateľ, veteránista, stále usmiaty a milý. I náš otec, manžel Pavol Čirka si Vás veľmi vážil a cenil si Vaše rady vo všetkých smeroch.
Česť Vašej pamiatke.
Hlbokú sústrasť prejavujeme celej rodine p. Wachala.
Autor: Rasto Mahdal
Dátum: 30. 12. 2013 o 17:32
ĎAKUJEM aj ja,tiež som si to so záujmom prečítal a preteky rýchlostných motoriek v Spišskej Novej Vsi si do dnes pamätám a pravidelne som sa ako divák na nich zúčastňoval...,a ešte raz by som chcel prejaviť úprimnú sústrasť !!!
Autor: Dana Petranová
Dátum: 30. 12. 2013 o 17:24
Jeden z najmilších a najstatočnejších účastníkov vetaránistických podujatí. Bude na tomto svete veľmi chýbať. Česť jeho pamiatke!
Autor: Jozef Paulovič
Dátum: 30. 12. 2013 o 7:20
Vilko dlhe roky sme jazdili na motocykloch po cestach na veteranskych sutažiach,,budeš mi chibat..
Autor: Marian Rajnoha
Dátum: 30. 12. 2013 o 7:20
R.I.P.......
Autor: Erich Achs
Dátum: 30. 12. 2013 o 7:19
Zbohom ujo Vilo a celej rodine úprimnú sústrasť
Autor: Miro Grežo
Dátum: 30. 12. 2013 o 0:02
Vilko, budeš nám chýbať. Všetkým, ktorí Ťa poznali z Veterán klubu BA. Keď si mi povedal o svojej chorobe, dúfal som, že aj nad ňou zvíťazíš. Už to bolo pred dlhším časom, tak som dúfal, že už je po chorobe. No žiaľ Ťa už neuvidím. Odpočívaj v pokoji.
Tvojim blízkym vyslovujem úprimnú sústrasť, Váš Vilko bol milý človek a naozajstný kamarát.
Miro
Autor: Ján Stupka
Dátum: 29. 12. 2013 o 23:02
Pekná spomienka na nášho Vilka,zaslúži si to. Bol to výborný kamarát,bude nám chýbať.
Autor: Zuzana
Dátum: 29. 12. 2013 o 20:45
Oci krasny clanok si napisal!!uprimnu sustrast prajem.poznala som pana Vila z pretekov.par krat sme sa spolu rozpravali.bol uzasny a mily clovek a najma jeho nezabudnutelny usmev.vzdy bol usmiaty!!!ODPOCIVAJTE V POKOJI!!!!






Autor: Jozefina Frantisova
Dátum: 29. 12. 2013 o 17:01
Vilko budete nam chybat,uz nebude Vasa Jawicka dymiť, pred nami ,podla toho sme vedeli ze ste prví,zbohom Vilko
Autor: Ján Brix
Dátum: 29. 12. 2013 o 16:50
Vilko, budeš mám chýbať..............
Autor: barca
Dátum: 29. 12. 2013 o 13:58
Som rada ze som mohla spoznat uja s menom Vilko Wachal.Nikdy nezabudnem na jeho stale usmiatu tvar.A mrzi ma ze musel nas opustit.Vzdy budem spomynat na vas ako na PANA PRETEKARA.
Autor: Peter
Dátum: 22. 4. 2011 o 6:17
Pozdravujem , spomínate Zdenka Šramku z Brezna - bol to môj otec môžem poskytnúť nejaké foto z jeho pretekárskych časov
Autor: Božka
Dátum: 18. 11. 2010 o 20:39
Som úplný nováčik vo Vašej brandži, s pánom Vilkom som debatila občas, keď sme sa stretli na pretekoch a preto ma teraz dojal ľudský príbeh na kolesách.
Autor: Silvia
Dátum: 17. 11. 2010 o 11:22
Nezmýlil si si povolanie? S pribúdajúcimi článkami rastie ich kvalita Tento článok je fascinujúci minimálne z toho dôvodu, že v ňom ukazuješ ozajstného zanietenca pre šport a motoristickú vášeň. Rada sa pozerám do minulosti , pretože v nej nájdeme mnoho zaujímavostí, resp. zaujímavých ľudí ako je napr. aj p.Wachal. Bola to doba, ktorá odokryla skutočné talenty, nie ako teraz "všetko je dostupné - ak máš peniaze a hlavne aby si bol IN". p.Wachalovi patrí môj obdiv a samozrejme aj tebe za úžasný článok. Zároveň odovzdávam pozdrav od môjho otca p.Wachalovi, s ktorým pracovali dlhé roky v ČSADke(SAD).
Autor: žabka
Dátum: 15. 11. 2010 o 23:10
Maroš je to od teba pekné že píšeš takéto ľudské príbehy.A Vilko tebe držím palce. Žaba.
Autor: jojka
Dátum: 14. 11. 2010 o 18:16
GRATULUJEM,veľmi pekne si to Maroško napísal a tie Vilkové fotečky,jaký štramák je náš Vili.